وب سایت رسمی دکتر سید حسین عصایی
شیراز، میدان دانشجو،
ساختمان ارم، طبقه همکف
071-32273399
071-32291916
22 خرداد 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

سندرم تونل کارپ

چسبندگی عصب دست یا به عبارت صحیح تر تنگ شدن کانال عصب دست یا سندرم کانال کارپ که در آن انگشتان شست و اشاره و میانی دچار درد و گزگز و بیحسی میشوند بیشتر در خانمهای خانه دار مشاهده می شود و عمدتا ناشی از کارهای زیاد و تکراری خانه است. همچنین در مردان و زنان شاغل که کارهای زیاد و تکراری (مثلا کار با کی بورد یا ماوس به مدت طولانی) با دست انجام می دهند نیز ایجاد می شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درباره درمان سندرم تونل کارپ مطالبی را ارائه نماییم پس در ادامه با ما همراه باشید.

کانال کارپ چیست؟

همانطور که می دانید عصب اصلی دست در مچ دست از کانال یا تونلی به نام کانال کارپ می گذرد سپس در کف دست و انگشتان منشعب شده و عصب دهی می کند .

علائم سندرم تونل کارپ

  • درد، گزگز و مورمور شدن
  • بی حسی و سنگین شدن دست و انگشتان
  • همچنین این علائم با کارکردن بدتر می شود و در شب نیز تشدید می یابد به طوری که درد و بی حسی دست ممکن است چندین بار بیمار را از خواب بیدار کند.
  • علاوه بر آن هنگام رانندگی یا نگه داشتن فنجان ممکن است درد بدتر شود.

علت بروز سندرم تونل کارپ

  • ابتلا به این سندرم معمولا در خانمها خیلی بیشتر است که علت آن انجام کارهای تکراری خانه مثل دستمال کشیدن، جارو کردن و شستن ظرف می باشد. کارهایی مانند خیاطی و بافتنی هم ازعلل شایع سندرم تونل کارپ است.
  • کارهای اداری مثل کار طولانی مدت با کیبورد و موس
  • انجام کارهای صنعتی مثل مونتاژ کاری و مکانیکی نیز از شایع ترین علل آن در آقایان می باشد.

تشخیص سندرم تونل کارپ

تشخیص سندرم تونل کارپ بالینی است و تست EMG یا همان نوار عصب و عضله آن را تآیید می کند.

راه های پیشگیری از سندرم تونل کارپ

در صورتی که در معرض ابتلا به سندرم تونل کارپ قرار دارید بهتر است برای جلوگیری از  ابتلا به آن موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • سعی کنید آرام تر با دستانتان کار کنید. مثلا هگام تایپ کردن، دستانتان را به شدت و فشار بر روی صفحه کیبورد حرکت ندهید و تا جای امکان با ملایمت بیشتری نسبت به آنها رفتار کنید.
  • بهتر است هنگام کار کردن با رستان بین کار به آنها استراحت دهید. مثلا در صورتی که با دستگاه های ویبره کار می کنید که نیروی زیادی لازم دارند سعی کنید هر 1 ساعت حداقل به مدت 10 دقیقه به آنها استراحت دهید، دستانتان را خم و راست کنید.

درمان سندرم تونل کارپ

در حالت کلی درمان سندرم تونل کارپ با توج به میزان شدت آن تعیین می شود. درمان این سندرم در موارد خفیف و متوسط غیر جراحی و استراحت می باشد ولی در موارد شدید که به درمان های غیر جراحی جواب داده نشود درمان آن جراحی و آزاد کردن عصب است. نکته بسیار مهم در درمان سندرم تونل کارپ این است که تزریق کورتون به داخل عصب یا در داخل تونل کارپ اکیدآ ممنوع می باشد و ممکن باعث آسیب دائمی به عصب شود.

×
واتساپ
اینستاگرام
تماس صوتی
مشاوره رایگان